Henri van Nuenen (1964)is een Nederlands beeldend kunstenaar. Zijn werk bestaat voornamelijk uit tekenkunst. Handmatige tekeningen, digitale grafische tekeningen en moving pictures. Zijn werk is conceptueel en inhoudelijk gedreven met een focus op tekenonderzoek.
Sinds 2022 werkt Henri aan een doorlopend tekenproject TALES OF TOMORROW. Een fictief beeldverhaal waarin futuristische plantmodellen worden gecreëerd die een verbeelding zijn van nieuwe overleveraars in een denkbeeldige toekomst. De titel verwijst naar de Amerikaanse sciencefictionserie Tales of Tomorrow (1953), die dient als vertrekpunt voor een eigentijdse herinterpretatie.
De digitaal getekende plantmodellen functioneren zowel als autonome werken als in narratieve scènes binnen het project. Van Nuenen onderzoekt overlevingsstrategieën van natuurlijke plantensoorten, zoals woekerende, stekelachtige, giftige planten en oerplanten uit zijn eigen tuin en vertaalt deze naar nieuwe, hybride vormen. Zijn tekenonderzoek leidt tot verzonnen plantmodellen, geen wetenschappelijke weergaven, maar verbeeldingen van hoe nieuwe plantmodellen zouden kunnen bestaan. Deze planten balanceren tussen natuur en kunstmatigheid en roepen vragen op over overleven, aanpassing en transformatie in een veranderende wereld. Henri ziet overleven als een creatieve daad, zowel in de natuur als in de menselijke verbeelding
Centraal in de eigen kunstenaarstuin staat de blauwe tuinkas PLANTSTATION. Deze functioneert als fysieke kunstwerkplek en presentatieruimte. In het PLANTSTATION speelt Henri steeds met een rol als kunstenaar, tekenaar, ontwerper of botanicus. In het beeldverhaal TALES OF TOMORROW transformeert PLANTSTATION tot een fictief laboratorium waar pioniers experimenteren met het ontstaan van nieuwe plantmodellen. Een plek waar kunst, natuur en toekomstdenken samenkomen.
Vanaf 2009 tot 2020 werkte Henri van Nuenen aan het doorlopende tekenproject ZOMERHEIDE. Op groot formaat digitale tekeningen verbeeld hij een fictieve wereld van het verlaten vakantiepark. ZOMERHEIDE vindt zijn oorsprong in het Philips vakantiepark dat in werkelijkheid bestond begin jaren 70 op de Somerense Heide in het Brabantse heidelandschap. In zijn tekeningen wordt het verlaten vakantiepark nieuw leven ingeblazen door het organiseren van bijzondere shows en happenings. Bloedworsten en gladiolen spelen hierin de hoofdrol. Henri laat zich inspireren door traditie en volkscultuur en verbind die met autobiografische verwijzingen in zijn tekeningen. Een terugkerend beeld zijn ontmoetingen en confrontaties tussen Roodkapje en manfiguren die verblijven op het park. Vaak draait het om onderliggende spanning, verveling of vermaak. Het spanningsveld tussen werkelijke gebeurtenissen en verzonnen beelden.
Van 2016 tot 2024 organiseerde Henri in zijn eigen presentatie/ projectruimte GRAPHIC ART ROOM onder de noemer ONEDAYSHOWS eigenzinnige kunstpresentaties voor publiek. Speciale samenwerkingen tussen Henri met kunstenaars, een musicus en fotograaf werden vertoond in de MOVINGPICTURESHOW, ONEDAYSOLOSHOW, ONEDAYDUOSHOW en FLOWERSHOW.
Van 2000 tot 2010 produceerde Henri van Nuenen een serie kunstkleurboeken in zijn directe grafische stijl, over o.a. Roodkapje, Pelvis en Evoluonstad. Uitgaves in eigen beheer. Van 2005 tot 2015 produceerde hij collecties BEHANGKUNST in luxe zeefdruk. Ook werden geweven wandkleden LOVEBIRDS en de stoffencollecte HALLO GLADIOLEN uitgebracht. Vaak op het grensvlak tussen toegepaste vormgeving, design en beeldende kunst.
Van 2000 tot 2020 heeft er een transformatie plaatsgevonden van grafisch ontwerper, vrij vormgever naar beeldend/ grafisch kunstenaar. Hier werd de start gelegd voor de typische en krachtige beeldtaal, dat zich kenmerkt door gedetailleerde en modern realistische tekeningen, strakke lijnvoering, sterk zwart/wit contrast, fel en uitgesproken kleurpalet. Zijn verhalende tekeningen zijn doorspekt met directheid, absurditeit en een dosis humor en bevatten een onderliggende inhoudelijke laag.
Werk van Henri van Nuenen is o.a. gepresenteerd in: LFGWR- Den Haag, Designhuis Eindhoven, Kunstgebouw Den Haag, 100%Design Rotterdam, TodaysArt Den Haag, Concordia Enschede, Noord Brabants Museum Den Bosch, Art Company Eindhoven, YKSI Eindhoven, NTR uitzending Het Klokhuis, Dutch Design Week Eindhoven, voor Vrienden Van Abbemuseum. Artikelen in vakbladen/ tijdschriften; o.a. View on colour, émergence- Pyramyd editions, ITEMS, Residence, Elle Wonen, Eigen Huis en Interieur en Avant Garde.
HENRI VAN NUENEN BEELDEND KUNSTENAAR
NEW ADRESS
Grote Kampweg 15
6081CM Haelen near Roermond
M 0627571531
mail: info@henrivannuenen.nl
www.facebook.com/henri.vannuenen
www.instagram.com/henrivannuenen/
Henri van Nuenen (1964)is een Nederlands beeldend kunstenaar. Zijn werk bestaat voornamelijk uit tekenkunst.
Handmatige tekeningen, digitale grafische tekeningen en moving pictures. Zijn werk is conceptueel en inhoudelijk gedreven met een focus op tekenonderzoek.
Sinds 2022 werkt Henri aan een doorlopend tekenproject TALES OF TOMORROW.
Een fictief beeldverhaal waarin futuristische plantmodellen worden gecreëerd die een verbeelding zijn van nieuwe overleveraars in een denkbeeldige toekomst.
De titel verwijst naar de Amerikaanse sciencefictionserie Tales of Tomorrow (1953), die dient als vertrekpunt voor een eigentijdse herinterpretatie.
De digitaal getekende plantmodellen functioneren zowel als autonome werken als in narratieve scènes binnen het project.
Van Nuenen onderzoekt overlevingsstrategieën van natuurlijke plantensoorten, zoals woekerende, stekelachtige, giftige planten en oerplanten uit zijn eigen tuin en vertaalt deze naar nieuwe, hybride vormen.
Zijn tekenonderzoek leidt tot verzonnen plantmodellen, geen wetenschappelijke weergaven, maar verbeeldingen van hoe nieuwe plantmodellen zouden kunnen bestaan. Deze planten balanceren tussen natuur en kunstmatigheid en roepen vragen op over overleven, aanpassing en transformatie in een veranderende wereld.
Henri ziet overleven als een creatieve daad, zowel in de natuur als in de menselijke verbeelding
Centraal in de eigen kunstenaarstuin staat de blauwe tuinkas PLANTSTATION.
Deze functioneert als fysieke kunstwerkplek en presentatieruimte.
In het PLANTSTATION speelt Henri steeds met een rol als kunstenaar, tekenaar, ontwerper of botanicus.
In het beeldverhaal TALES OF TOMORROW transformeert PLANTSTATION tot een fictief laboratorium waar pioniers experimenteren met het ontstaan van nieuwe plantmodellen. Een plek waar kunst, natuur en toekomstdenken samenkomen.
Vanaf 2009 tot 2020 werkte Henri van Nuenen aan het doorlopende tekenproject ZOMERHEIDE.
Op groot formaat digitale tekeningen verbeeld hij een fictieve wereld van het verlaten vakantiepark.
ZOMERHEIDE vindt zijn oorsprong in het Philips vakantiepark dat in werkelijkheid bestond begin jaren 70 op de Somerense Heide in het Brabantse heidelandschap.
In zijn tekeningen wordt het verlaten vakantiepark nieuw leven ingeblazen door het organiseren van bijzondere shows en happenings.
Bloedworsten en gladiolen spelen hierin de hoofdrol.
Henri laat zich inspireren door traditie en volkscultuur en verbind die met autobiografische verwijzingen in zijn tekeningen.
Een terugkerend beeld zijn ontmoetingen en confrontaties tussen Roodkapje en manfiguren die verblijven op het park.
Vaak draait het om onderliggende spanning, verveling of vermaak. Het spanningsveld tussen werkelijke gebeurtenissen en verzonnen beelden.
Van 2016 tot 2024 organiseerde Henri in zijn eigen presentatie/ projectruimte GRAPHIC ART ROOM onder de noemer ONEDAYSHOWS eigenzinnige kunstpresentaties voor publiek. Speciale samenwerkingen tussen Henri met kunstenaars, een musicus en fotograaf werden vertoond in de MOVINGPICTURESHOW, ONEDAYSOLOSHOW, ONEDAYDUOSHOW en FLOWERSHOW.
Van 2000 tot 2010 produceerde Henri van Nuenen een serie kunstkleurboeken in zijn directe grafische stijl, over o.a. Roodkapje, Pelvis en Evoluonstad.
Uitgaves in eigen beheer.
Van 2005 tot 2015 produceerde hij collecties BEHANGKUNST in luxe zeefdruk.
Ook werden geweven wandkleden LOVEBIRDS en de stoffencollecte HALLO GLADIOLEN uitgebracht.
Vaak op het grensvlak tussen toegepaste vormgeving, design en beeldende kunst.
Van 2000 tot 2020 heeft er een transformatie plaatsgevonden van grafisch ontwerper, vrij vormgever naar beeldend/ grafisch kunstenaar.
Hier werd de start gelegd voor de typische en krachtige beeldtaal, dat zich kenmerkt door gedetailleerde en modern realistische tekeningen, strakke lijnvoering, sterk zwart/wit contrast, fel en uitgesproken kleurpalet. Zijn verhalende tekeningen zijn doorspekt met directheid, absurditeit en een dosis humor en bevatten een onderliggende inhoudelijke laag.
Werk van Henri van Nuenen is o.a. gepresenteerd in: LFGWR- Den Haag, Designhuis Eindhoven, Kunstgebouw Den Haag, 100%Design Rotterdam, TodaysArt Den Haag, Concordia Enschede, Noord Brabants Museum Den Bosch, Art Company Eindhoven, YKSI Eindhoven, NTR uitzending Het Klokhuis, Dutch Design Week Eindhoven, voor Vrienden Van Abbemuseum. Artikelen in vakbladen/ tijdschriften; o.a. View on colour, émergence- Pyramyd editions, ITEMS, Residence, Elle Wonen, Eigen Huis en Interieur en Avant Garde.